Wednesday, August 4, 2010

Negeri yang kian ‘dahaga’

Oleh SAKINA MOHAMED

ADAKAH Selangor akan menghadapi catuan air pada tahun 2014 jika negeri itu masih melengahkan projek penyaluran air dari Pahang? Kerajaan negeri Selangor menafikan kemungkinan catuan itu berlaku dan mengatakan negeri itu mempunyai bekalan air yang cukup sehingga tahun 2019.
Menurut Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Air dan Tenaga Malaysia (WECAM) S. Piarapakaran, walaupun perkiraan secara mendatar dibuat, masih nyata bahawa kapasiti air di Selangor kini tidak mencukupi. “WECAM tidak pasti atas dasar apakah yang mereka ambil kira dalam mencapai kesimpulan itu. Kerajaan Selangor perlu menyatakan kaedah perkiraan mereka kepada umum supaya analisis dapat dilakukan,” ujar beliau.

Kuala Lumpur dan Putrajaya bergantung sepenuhnya pada Selangor untuk bekalan air. Keputusan melengahkan projek itu mungkin mendatangkan mudarat kepada semua pihak. Menurut Piarapakaran, angka yang digunakan kerajaan Selangor bagi perkiraan mereka tentang simpanan air di negeri itu juga agak samar.Setelah mengkaji kaedah jangkaan keperluan air oleh Unit Perancang Ekonomi (EPU) dalam Kajian Bekalan Air Negara 2000 hingga 2050, beliau mendapati, jangkaan kenaikan keperluan air diasaskan kepada perkiraan kriteria normal.
“Malangnya, kajian tidak mengambil kira kesan El-Nino dan La-Nina atau bekalan air mentah. Ini juga bermakna model yang digunakan tidak merangkumi kemungkinan senario yang terburuk,” terang Piarapakaran. Selain itu, pihak berkuasa Selangor juga menganggarkan pertambahan keperluan bekalan air berdasarkan unjuran mereka sendiri, kata beliau.

Berdasarkan unjuran WECAM daripada nilai keperluan yang dikeluarkan Syabas baru-baru ini, keperluan dari 1 Jun 2010 hingga 11 Julai 2010 adalah 4,086 juta liter sehari (MLD). Piarapakaran berkata, jika pengguna dapat mengehadkan kenaikan penggunaan air kepada hanya satu peratus setahun, unjuran 4,431 MLD kapasiti rawatan hanya boleh bertahan sehingga tahun 2018 seperti yang diperkatakan kerajaan Selangor.

“Tetapi kenaikan keperluan adalah lebih tinggi. Satu perbandingan mudah bagi tahun 2007 dan 2008 menunjukkan kenaikan keperluan adalah 3.48 peratus.Walaupun peningkatan dalam keperluan hanya dua peratus bagi satu tahun, kapasiti bekalan kini hanya boleh bertahan sehingga 2014.
Tambah Piarapakaran, keperluan terhadap air yang dirawat bagi pelanggan dan sektor domestik, industri, komersial serta institusi semakin meningkat setiap tahun dan ia satu situasi yang memerlukan perhatian segera di Selangor.

DALAM situasi semasa, paras air yang menyusut di Empangan Sungai Tinggi di Kuala Selangor (ketika krisis air lalu dikhuatiri berlaku kembali. Tetapi kapasiti rawatan di loji rawatan air adalah terhad. Maknanya, jika tiada bekalan air mentah, maka tiadalah kerja rawatan yang dapat dijalankan.
“Kapasiti rawatan air semasa adalah 4,326 MLD. Dengan kerja pembaikan dan kemudahan di loji rawatan lapangan terbang antarabangsa, kapasiti ini boleh ditingkatkan kepada 4,431 MLD pada tahun 2012. Tetapi ini mungkin tidak mencukupi untuk memenuhi bekalan yang semakin meningkat pada tahun 2014,” jelas beliau.

Piarapakaran juga menyatakan isu di Lembah Klang bukan hanya pada kenaikan penggunaan air tetapi juga pada pertambahan populasi. Katanya, kajian EPU tidak termasuk kehadiran pekerja asing sebagai kriteria di dalam unjuran populasi sedangkan mereka juga pengguna air.

“Kajian EPU yang tidak menyentuh pertambahan penduduk bukan warganegara juga merupakan satu lagi isu,” katanya.  Di samping itu, Air Bukan Hasil (NRW) dalam kiraan EPU adalah rendah dan perkiraan itu menganggarkan NRW menyusut dari tahun 2010.

Menurut Piaparakaran yang meminta Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) mengeluarkan statistik mengenai perkara itu, memberitahu bahawa penstrukturan semula industri air di Selangor menunjukkan NRW tidak akan berkurangan berdasarkan apa yang dirancang. Dalam memberi alasan kenapa negeri itu tidak mahu terburu-buru melaksanakan projek berkenaan, kerajaan Selangor menyatakan langkah sedemikian hanya akan meningkatkan kos projek yang kini sudah bertambah daripada RM2 bilion kepada RM8 bilion.

“Saya bukan pakar ekonomi,” kata Piarapakaran. “Tetapi bila bercakap dalam situasi normal pun, melengahkan projek akan mengakibatkan kenaikan kos kerana kos bahan dan juga pembinaan meningkat dengan masa.”

Bagi menangkis tuduhan yang tidak tepat, pelaksanaan projek itu perlulah telus dan kaedah perolehan yang betul perlu digunakan.
“Ini bermakna kita perlu banyak ketelusan dalam tuntutan yang dikemukakan oleh mana-mana pihak. Jika tidak diperiksa butiran, kebenaran mungkin tidak diketahui. Kalau bekalan air sememangnya tidak mencukupi, maka pihak mana yang perlu menjalankan langkah selanjutnya bagi menangani masalah ini?”


Puncanya manusia

Ujar Piapakaran, WECAM telah berulang kali memberi peringatan bahawa krisis air di Malaysia bukanlah disebabkan cuaca. Ia adalah disebabkan manusia, kerana kegagalan dalam merancang.

WECAM menggesa supaya dalam mereka bentuk loji rawatan air, takungan simpanan perlu dimasukkan di dalam perancangan. Ini sebagai persediaan bila keadaan terdesak dan kritikal seperti pada musim kemarau kerana ketika itu bekalan air mentah memang kurang.

“Tidak boleh ada defisit dalam kapasiti. Kita sepatutnya mempunyai bekalan simpanan jika mahu mengharungi krisis air,” kata beliau.

Pengerusi Eksekutif Syabas Tan Sri Rozali Ismail dilaporkan sebagai berkata bahawa pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 tidak boleh dilengahkan lagi.

Beliau berkata pada masa ini bekalan air di Selangor masih tidak stabil dan boleh berkurangan sekiranya berlaku pencemaran sungai atau ketiadaan hujan yang berterusan.


“Kita tidak boleh menunggu sehingga tahun 2014 untuk bertindak kerana Syabas telah menghantar laporan kajian dan penyelidikan kepada kerajaan Selangor dan Persekutuan setiap tahun tentang perkara ini,” katanya pada majlis pelancaran Kempen Bekalan Air Bersih Untuk Semua baru-baru ini.


Rozali turut mencadangkan pembaikan dalam bekalan air di Selangor untuk mengelak kemungkinan krisis air berulang.

“Dalam isu air ini, yang paling penting ialah kita ketepikan isu politik atau kepentingan peribadi kerana paling diutamakan ialah untuk masalah diselesaikan segera dan kami berharap kerajaan Selangor akan menimbangkan untuk menyelesaikan isu air secepat mungkin,” katanya.

Kerja di bawah projek pemindahan air itu bermula pada April. Sebaik siap pada tahun 2014, projek itu akan menyalurkan 1,890 juta liter air mentah sehari dari Sungai Semantan di Pahang ke Loji Rawatan di Hulu Langat, Selangor.

Air mentah akan disalurkan melalui terowong sepanjang 44.6 kilometer yang mempunyai garis pusat 5.2 meter dengan menggunakan arus graviti ke loji rawatan itu.

Terowong itu, dikorek merentasi Banjaran Titiwangsa, akan menjadi terowong saluran air yang paling panjang dan terbesar di Asia Tenggara dan keenam terbesar di dunia.

Penyaluran air ke Selangor pada 10 sen setiap satu meter padu dijangka akan mendatangkan pendapatan sebanyak RM70 juta setahun bagi kerajaan negeri Pahang.

Kadar ini akan dikaji semula setiap lima tahun oleh kedua-dua negeri

No comments:

Post a Comment